Proximitat i possessió, les metàfores més usades a les cançons d'amor
Un estudi de la UOC analitza com s'entén l'amor als èxits dels darrers setanta anys als EUA

L'estudi de la UOC analitza la manera de parlar de romanticisme amb el pas dels anys / Eva Blanco / EyeEm (Getty Images)
Un estudi de la Universitat Oberta de Catalunya (UOC) determina que les metàfores clau de les cançons d'amor més populars parlen de proximitat i possessió de l'altre. La investigació va analitzar les cançons de la popular llista d'èxits dels Estats Units d'Amèrica, la Billboard, des del 1946 fins al 2016 per saber com ha canviat la concepció de l'amor en la música pop al llarg de les set dècades.
El Salvador Climent Roca i la Marta Coll-Florit, del Grup d'Investigació en Lingüística Aplicada dels Estudis d'Arts i Humanitats de la UOC, conclouen que l'amor és l'element principal de les cinquanta-dues cançons entre les setanta-una que van encapçalar el rànquing nord-americà en aquests setanta anys. "La música pop es crea amb l'objectiu d'assolir l'èxit comercial, i l'evocació de sentiments d'amor i desamor exerceix una atracció poderosa cap a tota mena de públic", reflexionen.
La investigació, publicada a la revista Text & Talk, assenyala que les metàfores representen més d'un 70 % del llenguatge figurat fet servir per plasmar els sentiments d'amor romàntic a la música pop. Des de 'Prisoner of Love' del Perry Como, i fins a l'èxit viral del Justin Bieber 'Love Yourself', un recorregut per les cançons d'amor més populars de cada època que ens ensenyen com ha anat canviant la manera de parlar de romanticisme amb el pas dels anys. Roca i Coll-Florit assenyalen que totes les cançons analitzades fan ús de les metàfores per parlar de l'amor. Han trobat centenars de figures conceptuals, i entre les més utilitzades per parlar de romanticisme, destaquen les que es refereixen a l'amor com a proximitat, possessió, unitat, contacte físic, captivitat o com un viatge. També, destaquen que és habitual referir-se a la persona estimada com un nen petit, el que en anglès anomenen baby, o un menjar temptador.
El 75 % dels èxits sobre amor parlen d'amor romàntic, mentre que la resta són de temàtica eròtica. A partir dels anys setanta, la música pop dels Estats Units d'Amèrica s'infla de metàfores més sensuals i explícites per parlar d'amor. Aquest estudi mostra com és durant els anys 1977 i 1982 on es concentren les cançons de temàtica eròtica, ja que aquesta temàtica va protagonitzar les sis cançons més escoltades de cada any durant aquest període. A mitjan anys noranta, des del 1996 fins al 2008, esclata una tendència de cançons explícitament sensuals, amb cinc cançons sobre aquest tema en un període de poc més d'una dècada. I entre 1983 i 2016 catorze de les quinze cançons més escoltades parlaven de l'angoixa de l'amor.
Molts dels èxits que formen part d'aquest estudi es refereixen a l'amor com a proximitat física, és a dir, del desig que l'altra persona estimada estigui a prop, fins al contacte amorós i la fusió entre amants. Moltes altres parlen de l'amor com una possessió i en termes de captivitat. Un mínim d'una vintena de les cançons dibuixen una relació d'amor desigual, en la qual un dels amants considera l'altre com a una propietat seva. En diverses lletres, a més a més, l'amor es presenta com un tipus més de subjugació. El 67% de les cançons analitzades mostren una correlació entre les metàfores de proximitat física i les de possessió. Per tant, ambdues idees se superposen. "És normal que en les cançons d'amor es recorri a les metàfores sobre proximitat física, perquè és una cosa que es desprèn de l'experiència natural de les relacions amoroses. Les metàfores de possessió, en canvi, reflecteixen un clixé cultural molt arrelat en la cultura popular", han valorat els seus autors.
Sota el lema de la popular cançó dels Beatles 'All you need is love', l'estudi ens convida a reflexionar i mirar més enllà de les enganxoses melodies de la música pop i a ser crítics amb el significat de les lletres que, en un moment o altre, tots hem cantat a plens pulmons.

Víctor de la Torre
Locutor y DJ de ELS40